فضاسازی عکسهای تبلیغاتی یکی از عوامل مهم برای افزایش جذابیت عکسها است. فضاسازی در حقیقت به ایجاد یک صحنه با استفاده از عناصر دکوری و اکسسوری ها، با محوریت سوژه اصلی گفته می شود.
سوژه در عکسهای تبلیغاتی معمولا محصولی برای عرضه به مخاطبان است. این صحنه آرایی با هدف نمایش متفاوت محصول در محیطی دکوراتیو انجام می شود تا جذابیت و کیفیت بصری عکس را افزایش دهد. فضاسازی عکس ممکن است برای نمایش کالا در محیط کاربری آن باشد. یا اینکه هدف صرفا ایجاد جذابیت و تاثیرگذاری بر بیننده باشد.
فضاسازی عکس تبلیغاتی
فضاسازی عکسهای تبلیغاتی و کارگردانی صحنه عکس موضوع مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مطلب تلاش کردم با استفاده از تجربیاتم اطلاعات مفیدی در زمینه فضاسازی در عکاسی از محصولات و عکسهای تبلیغاتی ارائه کنم تا هنرمندان عکاس بتوانند عکسهای دکوراتیو هدفمند و جذابتری تهیه کنند.
مرسوم ترین عکسهای فضاسازی شده همین عکسهای دکوراتیوی هستند که برای اکثر سفارشها عکسهای تبلیغاتی تهیه می کنیم. مثلا عکسهای مواد غذایی را با بازسازی صحنه ای از یک فضای سنتی یا بخشی از یک آشپزخانه تهیه می کنیم. یا وقتی می خواهیم از محصولات لبنی عکس تبلیغاتی تهیه کنیم بخشی از یک میز صبحانه را برای عکاسی محصول صحنه پردازی می کنیم.
اینها صرفا ایده هایی برای عکسهای تبلیغاتی محصولات غذایی بود که فضای عکس با توجه به کاربری محصول آماده شده بود. اما در عکاسی تبلیغاتی با محصولات یا سوژه های بسیار گسترده ای مواجه می شویم که هر دسته بندی از محصولات فضاسازی و عناصر متناسب خود را می طلبد. در عکاسی فضاسازی شده لزوما صحنه با توجه به کاربری محصول تدارک دیده نمی شود و گاهی اوقات صحنه پردازی برای جذاب شدن عکس تبلیغاتی انجام می شود. در ساخت فضای عکس عوامل مختلفی نقش دارند که برای رسیدن به عکسهایی جذاب باید این موارد با به خوبی شناخته و از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم.
اما گاهی اوقات بخشی از فضاسازی عکسها توسط تکنیک های نرم افزاری و فتومونتاژ انجام می شود. در حال حاضر با وجود ابزارهای حرفه ای و حتی هوش مصنوعی نرمافزار فتوشاپ می توان فضاسازی عکسها را بهطور کامل به شکل کامپیوتری انجام داد. اما این عکسها همیشه و برای همه ی محصولات جذاب نیستند و در بسیاری از موارد لازم است فضای عکس تا حد امکان واقع گرایانه باشد.
فضاسازی عکس محصولات
فضاسازی عکسهای تبلیغاتی میتواند احساسات خاصی را به بیننده منتقل کرده و تصویر جذابتری از محصول در ذهن مخاطب ایجاد کند. این فضاسازی با استفاده از عناصر و المان های جانبی و با تمرکز عکس بر سوژه ی اصلی که همان محصول است انجام می شود.
برای عکاسی فضاسازی شده یک محصول باید سوالات زیر را مطرح کنیم تا بتوانیم صحنه پردازی جذاب و تاثیرگذاری برای عکس مان تدارک ببینیم:
- مخاطبان، این محصول را در چه فضایی تصور می کنند؟
- نورپردازی در چطور باید باشد؟
- نوع ترکیب بندی عکس چگونه باشد؟
- رنگ بندی فضای عکس شامل چه رنگهایی بهتر است باشد؟
- لوازم و اکسسوری های مناسب و مرتبط محصول چه مواردی هستند؟
پاسخ به این سوالات روند فضاسازی عکسهای تبلیغاتی را هدفمند و با برنامه ریزی می کند. این روند کمک می کند ایده ای برای عکس پیدا کنید تا بتوانید پیام تبلیغاتی را به شکلی بصری و جذاب منتقل کرده و حسی در مخاطب ایجاد کنید. البته شاید برای همه ی عکسهای تبلیغاتی نیاز نباشد اینطور برنامه ریزی کنید و صرفا یک ایده و اجرای خوب کافی باشد.
نکات مهم در فضاسازی عکسهای تبلیغاتی
فضاسازی عکس محصولات باید هوشمندانه و با برنامه ریزی باشد تا بتوانید عکسهایی جذاب و مخاطب پسند تهیه کنید. فاکتورهای مهمی برای صحنه آرایی این عکسها وجود دارد که کمک می کند عکسهایی ویژه و منحصربفرد خلق کنید.
- ایده یابی عکسها
- انتخاب عناصر و اکسسوار عکس
- طراحی صحنه و نوع چیدمان عناصر صحنه
- توجه به ترکیب بندی عکس
- انتخاب سبک نورپردازی عکس
- خلاقیت و نوآوری
ایده پردازی
یکی از ویژگی های عکسهای تبلیغاتی موفق استفاده از ایده پردازی است. ایده های خلاق برای فضاسازی عکسهای تبلیغاتی باید مورد توجه قرار بگیرد. ایده یابی و استفاده از آن روند تولید عکسها را سریعتر و هدفمند می کند. با استفاده از ایده های خلاقانه می توان هوشمندانه عمل کرد و مفاهیم و پیام محصول و برند را در مضمون عکس گنجاند.