فضاسازی عکسهای تبلیغاتی – عکاسی فضاسازی شده محصولات

فضاسازی عکسهای تبلیغاتی یکی از عوامل مهم برای افزایش جذابیت عکسها است. فضاسازی در حقیقت به ایجاد یک صحنه با استفاده از عناصر دکوری و اکسسوری ها، با محوریت سوژه اصلی گفته می شود.

سوژه در عکسهای تبلیغاتی معمولا محصولی برای عرضه به مخاطبان است.  این صحنه آرایی با هدف نمایش متفاوت محصول در محیطی دکوراتیو انجام می شود تا جذابیت و کیفیت بصری عکس را افزایش دهد. فضاسازی عکس ممکن است برای نمایش کالا در محیط کاربری آن باشد. یا اینکه هدف صرفا ایجاد جذابیت و تاثیرگذاری بر بیننده باشد.

فضاسازی عکس تبلیغاتی

فضاسازی عکسهای تبلیغاتی و کارگردانی صحنه عکس موضوع مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مطلب تلاش کردم با استفاده از تجربیاتم اطلاعات مفیدی در زمینه فضاسازی در عکاسی از محصولات و عکسهای تبلیغاتی ارائه کنم تا هنرمندان عکاس بتوانند عکسهای دکوراتیو هدفمند و جذابتری تهیه کنند.

مرسوم ترین عکسهای فضاسازی شده همین عکسهای دکوراتیوی هستند که برای اکثر سفارش‌ها عکسهای تبلیغاتی تهیه می کنیم. مثلا عکسهای مواد غذایی را با بازسازی صحنه ای از یک فضای سنتی یا بخشی از یک آشپزخانه تهیه می کنیم. یا وقتی می خواهیم از محصولات لبنی عکس تبلیغاتی تهیه کنیم بخشی از یک میز صبحانه را برای عکاسی محصول صحنه پردازی می کنیم.

اینها صرفا ایده هایی برای عکسهای تبلیغاتی محصولات غذایی بود که فضای عکس با توجه به کاربری محصول آماده شده بود. اما در عکاسی تبلیغاتی با محصولات یا سوژه های بسیار گسترده ای مواجه می شویم که هر دسته بندی از محصولات فضاسازی و عناصر متناسب خود را می طلبد. در عکاسی فضاسازی شده لزوما صحنه با توجه به کاربری محصول تدارک دیده نمی شود و گاهی اوقات صحنه پردازی برای جذاب شدن عکس تبلیغاتی انجام می شود. در ساخت فضای عکس عوامل مختلفی نقش دارند که برای رسیدن به عکسهایی جذاب باید این موارد با به خوبی شناخته و از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم.

اما گاهی اوقات بخشی از فضاسازی عکسها توسط تکنیک های نرم افزاری و فتومونتاژ انجام می شود. در حال حاضر با وجود ابزارهای حرفه ای و حتی هوش مصنوعی نرم‌افزار فتوشاپ می توان فضاسازی عکسها را به‌طور کامل به شکل کامپیوتری انجام داد. اما این عکسها همیشه و برای همه ی محصولات جذاب نیستند و در بسیاری از موارد لازم است فضای عکس تا حد امکان واقع گرایانه باشد.

 

فضاسازی عکس محصولات

فضاسازی عکسهای تبلیغاتی می‌تواند احساسات خاصی را به بیننده منتقل کرده و تصویر جذابتری از محصول در ذهن مخاطب ایجاد کند. این فضاسازی با استفاده از عناصر و المان های جانبی و با تمرکز عکس بر سوژه ی اصلی که همان محصول است انجام می شود.

برای عکاسی فضاسازی شده یک محصول باید سوالات زیر را مطرح کنیم تا بتوانیم صحنه پردازی جذاب و تاثیرگذاری برای عکس مان تدارک ببینیم:

  1. مخاطبان، این محصول را در چه فضایی تصور می کنند؟
  2. نورپردازی در  چطور باید باشد؟
  3. نوع ترکیب بندی عکس چگونه باشد؟
  4. رنگ بندی فضای عکس شامل چه رنگهایی بهتر است باشد؟
  5. لوازم و اکسسوری های مناسب و مرتبط محصول چه مواردی هستند؟

پاسخ به این سوالات روند فضاسازی عکسهای تبلیغاتی را هدفمند و با برنامه ریزی می کند. این روند کمک می کند ایده ای برای عکس پیدا کنید تا بتوانید پیام تبلیغاتی را به شکلی بصری و جذاب منتقل کرده و حسی در مخاطب ایجاد کنید. البته شاید برای همه ی عکسهای تبلیغاتی نیاز نباشد اینطور برنامه ریزی کنید و صرفا یک ایده و اجرای خوب کافی باشد.

 

 

نکات مهم در فضاسازی عکسهای تبلیغاتی

فضاسازی عکس محصولات باید هوشمندانه و با برنامه ریزی باشد تا بتوانید عکسهایی جذاب و مخاطب پسند تهیه کنید. فاکتورهای مهمی برای صحنه آرایی این عکسها وجود دارد که کمک می کند عکسهایی ویژه و منحصربفرد خلق کنید.

  • ایده یابی عکسها
  • انتخاب عناصر و اکسسوار عکس
  • طراحی صحنه و نوع چیدمان عناصر صحنه
  • توجه به ترکیب بندی عکس
  • انتخاب سبک نورپردازی عکس
  • خلاقیت و نوآوری

 

ایده پردازی 

یکی از ویژگی های عکسهای تبلیغاتی موفق استفاده از ایده پردازی است. ایده های خلاق برای فضاسازی عکسهای تبلیغاتی باید مورد توجه قرار بگیرد. ایده یابی و استفاده از آن روند تولید عکسها را سریعتر و هدفمند می کند. با استفاده از ایده های خلاقانه می توان هوشمندانه عمل کرد و مفاهیم و پیام محصول و برند را در مضمون عکس گنجاند.

 

انتخاب صحیح دکور و عناصر عکس

انتخاب درست دکور و عناصر هم یکی از موضوعات مهم در عکاسی فضاسازی شده است. عناصر ساخت فضای عکس و همچنین اکسسوری ها باید به شکلی مرتبط و هماهنگ با سوژه اصلی عکس که همان محصول است انتخاب و استفاده شود.  با انتخاب عناصر دکوراتیو مناسب با موضوع و استایل محصول، می‌توانید حالت و احساس خاصی را به عکس تان اضافه کنید.

 

طراحی صحنه و چیدمان عناصر عکس

بعد از رسیدن به ایده عکس و انتخاب عناصر حالا نوبت طراحی فضای عکس با استفاده از اقلام دکوری و لوازم جانبی است. نوع چیدمان این عناصر بسیار مهم است و نحوه نمایش سوژه اصلی عکس یا همان محصول را مشخص می کند. چیدمان اصولی عناصر پیش‌زمینه، میان‌زمینه و پس‌زمینه به تشکیل لایه‌ها و ایجاد عمق میدان در عکس کمک می‌کند.

 

نحوه چیدمان و محل قرارگیری اکسسوری ها نسبت به سوژه اصلی، تاثیر زیادی در نمایش سایز و مقیاس محصول دارد. چیدمان لوازم و اکسسوری ها نباید طوری باشد که سوژه ی اصلی را تحت تاثیر قرار بدهد. در فضاسازی عکسهای تبلیغاتی سوژه باید در مرکز توجه عکس باشد. ترتیب و چیدمان اشیاء و عناصر باید به نحوی باشد که تعادل بصری ایجاد شود.

 

ترکیب بندی

ترکیب بندی فاکتوری مهم در عکاسی فضاسازی شده است. نوع ترکیب بندی می تواند نحوه نمایش محصول را تحت تاثیر قرار دهد. با استفاده از ترکیب بندی خلاقانه می توانید محصول را در صحنه ی ایجاد شده با ابهت و جذاب به نمایش درآورید.

انتخاب بهترین ترکیب بندی و کادر است که تمرکز را بروی سوژه اصلی عکس شما قرار می دهد و با ایجاد تعادل بصری ذهن و نگاه بیننده را درگیر موضوعات فرعی نخواهد کرد.

نورپردازی 

همانطور که بارها در مطالب آموزشی گذشته گفتم، نور و نورپردازی یکی از مهمترین شاخصه های عکسهای استودیویی و یا فضای باز است. نورپردازی در عکسهای دکوراتیو محصولات هم از جنبه های مختلف مهم است. با نورپردازی مناسب می توانید محصول را در مرکز توجه عکس قرار داد.

نورپردازی آگاهانه بروی عمق میدان عکس تان تاثیرگذار است که نقطه قوت عکسهای حرفه ای شناخته می شود. سبک نورپردازی هم در این عکسها بسیار مهم است. نورپردازی باید با توجه به ایده ی عکس، موضوع صحنه و گاهی بازگو کننده زمان باشد. سبک نورپردازی می تواند تداعی کننده ساعت خاصی از شبانه روز یا یک موقعیت مکانی باشد.

خلاقیت در عکسهای دکوراتیو

استفاده از ایده های خلاقانه در فضاسازی عکسهای تبلیغاتی همیشه بعنوان برگ برنده عکس مطرح بوده. عکسهایی که با خلاقیت عکاس و یا طراح صحنه تهیه می شوند بسیار تاثیرگذارتر از عکسهای دکوراتیو ساده و بدون ایده هستند. البته خلاقیت را می توان در بخش های مختلف یک عکس از طراحی عناصر صحنه، نورپردازی، ترکیب بندی و حتی ویرایش دخیل کرد. با استفاده از خلاقیت می توانید عکسهایی غیرتکراری و جالب توجه برای مخاطب خلق کنید.در حقیقت با کمک ایده و خلاقیت می توان بار محتوایی و معنایی عکس را سمت و سو داد.

‫5/5 ‫(1 نظر)
تماس با ما